De Nederlandsche Bank - Bonaire, Sint Eustatius, Saba

Caribisch Nederland

Depositogarantie Caribisch Nederland in werking getreden

4 oktober 2017

Vanaf 4 oktober 2017 worden inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba (de ‘BES-eilanden’) beschermd door het depositogarantiestelsel voor Caribisch Nederland. Depositogarantie is een gratis bescherming waarmee, mocht er iets gebeuren met een bank, (spaar)tegoeden van de klanten van een bank automatisch worden beschermd tot maximaal 10.000 USD. De depositogarantie voor Caribisch Nederland wordt uitgevoerd door De Nederlandsche Bank (DNB). 

Waarom depositogarantie?
Dankzij depositogarantie hebben klanten van een bank de zekerheid dat spaargeld veilig is, mocht er iets met hun bank gebeuren. Depositogarantie zorgt voor consumentenbescherming en draagt op deze manier bij aan financiële stabiliteit. Meer dan honderd landen hebben inmiddels een vorm van depositogarantie. 

In het afgelopen jaar heeft De Nederlandsche Bank samen met het Ministerie van Financiën en in samenspraak met de lokale bankiersverenigingen gewerkt aan de totstandkoming van depositogarantie voor Bonaire, Sint Eustatius en Saba.  Mede op basis van de uitkomsten van de publieksconsultatie die liep van 1 april tot 13 mei 2017 is de definitieve regelgeving onlangs vastgesteld. 

Reikwijde en hoogte van de dekking
In algemene zin geldt dat inwoners van de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba beschermd zijn door de depositogarantie voor het geld dat zij aanhouden bij banken die een vergunning hebben van De Nederlandsche Bank om op deze eilanden actief te zijn. De bescherming is ook van toepassing op de banktegoeden van ondernemingen waarvan een kantoor is geregistreerd in Caribisch Nederland. 

Geld dat wordt aangehouden op bankrekeningen (deposito’s) wordt beschermd tot maximaal 10.000 USD per persoon of onderneming, per bank. Deze bank moet een vergunning hebben om actief te mogen zijn op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Er zijn twee belangrijke regels over de dekkingslimiet van de depositogarantie:

  • De bescherming geldt per persoon of onderneming; niet per rekening

  • De bescherming geldt per bank (met een vergunning van De Nederlandsche Bank) 

Met de dekkingslimiet van 10.000 USD per persoon, per bank worden circa 91 procent van de rekeninghouders volledig gegarandeerd. Hiermee wordt aangesloten bij de internationale standaarden van de International Association of Deposit Insurers (IADI), die voorschrijven dat een effectief DGS een volledige dekking moet bieden voor 90 tot 95% van alle rekeninghouders. De dekkingsgraad is vergelijkbaar met die in het Europees deel van Nederland. 

Wat gebeurt er als een bank failliet gaat?
Als een bank niet meer in staat is om het geld op rekeningen aan haar klanten terug te geven is De Nederlandsche Bank wettelijk verplicht om het depositogarantiestelsel voor Caribisch Nederland in werking te stellen binnen 21 dagen nadat deposito’s voor het eerst niet meer beschikbaar waren. 

De Nederlandsche Bank zal op dat moment aangeven hoe de gedupeerde klanten hun vergoeding kunnen aanvragen. In de meeste gevallen zal dit betekenen dat De Nederlandsche Bank een kantoor opent op de eilanden waar de failliete bank met kantoren actief was. 

De uitkering zal in principe plaatsvinden door een overboeking naar een andere – bestaande of nieuw geopende – bankrekening van de aanvrager. Als het niet mogelijk is voor de klant van een bank om (snel) een nieuwe rekening te openen zijn er andere vormen van uitbetaling mogelijk. 

Wie betaalt voor de depositogarantie?
De bescherming door de depositogarantie is gratis voor de klanten van een bank. In geval het Depositogarantiestelsel daadwerkelijk ingezet moet worden, bijvoorbeeld door het faillissement van een bank, komen de uitkeringskosten uiteindelijk ten laste van de andere banken die beschermd zijn door de depositogarantie voor Caribisch Nederland. 

Om de stabiliteit te waarborgen van de banken die het Depositogarantiestelsel financieren is er een limiet aan het bedrag dat jaarlijks bij deze banken in rekening gebracht mag worden. Om zeker te stellen dat de klanten van een bank zo snel mogelijk kunnen worden uitgekeerd wordt het depositogarantiestelsel voorgefinancierd door de Nederlandse overheid. 

Meer informatie
Voor meer informatie verwijzen wij u naar de pagina Depositogarantie.

Op deze pagina is ook een fact sheet te vinden dat een overzicht geeft van de dekking die door de depositogarantie voor Caribisch Nederland wordt geboden en uitlegt hoe de bescherming werkt. 

Media kunnen voor vragen contact opnemen met de heer H.J. Lutke Schipholt, perswoordvoerder, telefoon +316 5249 6900 

Voor overige vragen kan contact worden opgenomen met de Informatiedesk van De Nederlandsche Bank (in Nederlands en Engels). Consumenten, banken en overige instellingen kunnen gebruik maken van onderstaande contactgegevens om de Informatiedesk te bereiken.

  • E-mail: info@dnb.nl

  • Telefoon: +31 20 524 91 11 (internationaal nummer). De Informatiedesk is gevestigd in Amsterdam, Nederland, en kan op werkdagen bereikt worden tussen 9.00 en 17.00 (Centraal Europese Tijd/Centraal Europese Zomertijd).

  • Fact Sheet – Depositogarantie in Caribisch Nederland (Oktober 2017 – Nederlands) [pdf/601,8 KB]
  • Fact Sheet Garanti di dep sito karibe hulandes [pdf/620,5 KB]
  • Fact heet Deposit guarantee Caribean Netherlands [pdf/621,6 KB]
  • Nieuws
    • 2022
      • Maart
    • 2021
      • Oktober
      • Juli
    • 2020
      • April
    • 2019
      • December
      • Augustus
    • 2018
      • Juli
      • Maart
    • 2017
      • November
      • Oktober
      • Juni
      • April
      • Maart
    • 2013
      • Maart
    • 2012
      • Juli
      • Juni
      • Mei
      • April
      • Februari
    • 2011
      • December
      • Maart
      • Januari
Nieuws
  • DNB publiceert definitieve Good practice Wwft BES
  • DNB consulteert de Good practice Wwft BES
  • Wijziging Wwft BES
  • AFM stelt marktmonitor uit tot 1 juni
Meer nieuws
Veelgestelde vragen
  • Waarom gebruikt men op de BES voor de Amerikaanse dollar en hoe ging de omwisseling naar de dollar in zijn werk?
  • Per wanneer is de Amerikaanse dollar het wettige betaalmiddel op Bonaire, Sint Eustatius en Saba?
  • Kan een Nederlandse verzekeraar zomaar verzekeringen aanbieden op de BES-eilanden?
  • Kan een verzekeraar uit Curaçao of Sint Maarten verzekeringen aanbieden in Nederland?
  • Welk toezicht houdt DNB op verzekeraars op de BES-eilanden?
  • DNB heeft een brochure uitgegeven met daarin een korte samenvatting wat de depositogarantie voor u betekent.
Meer veelgestelde vragen
  • Naar www.dnb.nl
  • Contact
  • Nederlands
  • English
Navigatie English Home
  • Home
  • Over DNB
  • Toezicht +
    • Toezicht kredietinstellingen
    • Toezicht verzekeraars
    • Toezicht pensioenfondsen
    • Toezicht trustkantoren
    • Toezicht geldtransactiekantoren
    • Toezicht casino’s
    • Toezicht op financiële ondernemingen
  • Depositogarantie +
    • Welke banken
    • Mijn garantie controleren
    • Veelgestelde vragen
    • Publicaties
    • Contact
    • Wet- en regelgeving
  • Betalingsverkeer +
    • De omwisseling in de praktijk
    • Keuze voor de dollar
  • Nieuws
  • Events
  • Veelgestelde vragen
  • Home
    • Over DNB
    • Toezicht
      • Toezicht kredietinstellingen
      • Toezicht verzekeraars
      • Toezicht pensioenfondsen
      • Toezicht trustkantoren
      • Toezicht geldtransactiekantoren
      • Toezicht casino’s
      • Toezicht op financiële ondernemingen
    • Depositogarantie
      • Welke banken
      • Mijn garantie controleren
      • Veelgestelde vragen
      • Publicaties
      • Contact
      • Wet- en regelgeving
    • Betalingsverkeer
      • De omwisseling in de praktijk
      • Keuze voor de dollar
    • Nieuws
    • Events
    • Veelgestelde vragen

© 2012 De Nederlandsche Bank

Disclaimer Privacyverklaring Contact