Markttoegang
Inhoud
- Inleiding
- Wat is een verzekeraar en welke verzekeringen worden onderscheiden?
- Aanbieden van financiële diensten of producten
- Vergunningplicht of notificatieplicht
- Vergunningplicht of notificatieplicht voor natura-uitvaartverzekeraars
- Uitzondering: geen vergunning of notificatie nodig (initiative test)
- Vergunningvereisten voor zetel
- Verklaring van geen bezwaar
- Vergunningvereisten voor bijkantoor
- Vergunningprocedure voor zetel en bijkantoor
- Notificatievereisten voor het verrichten van diensten
-
Vragen
Inleiding
In de Wet financiële markten BES (Wfm BES), die op 1 juli 2012 in werking is getreden, is bepaald voor welke activiteiten een vergunning of notificatie is vereist, welke procedure moet worden gevolgd en aan welke eisen moeten worden voldaan. Hieronder wordt uitgelegd op welke wijze toelating van een verzekeraar is toegestaan en welke procedure voor toelating moet worden doorlopen.
Let op! Met ingang van 1 juli 2012 geldt naast een vergunning- of notificatieplicht voor schade- en levensverzekeraars ook een vergunning- of notificatieplicht voor natura-uitvaartverzekeraars. Lees hier meer. Met betrekking tot de vergunning- en notificatieplicht, zoals hieronder beschreven, zijn alle vereisten en procedures voor alle verzekeraars (schade-, leven en natura-uitvaart) hetzelfde. De hoogte van de leges kunnen echter verschillen.
Wat is een verzekeraar en welke verzekeringen worden onderscheiden?
De Wfm BES onderscheidt drie soorten verzekeraars: levensverzekeraar, natura-uitvaartverzekeraar of schadeverzekeraar.
Levensverzekeraar
Een levensverzekeraar is degene die zijn bedrijf maakt van het sluiten van levensverzekeringen voor eigen rekening en het afwikkelen van die verzekeringen. Onder levensverzekering wordt verstaan een overeenkomst van verzekering tot het doen van geldelijke uitkeringen in verband met het leven of de dood van de mens, met uitzondering van overeenkomsten van ongevallenverzekering.
Natura-uitvaartverzekeraar
Een natura-uitvaartverzekeraar is degene die zijn bedrijf maakt van het sluiten van natura-uitvaartverzekeringen voor eigen rekening en het afwikkelen van die verzekeringen. Onder natura-uitvaartverzekering wordt verstaan een overeenkomst van verzekering tot het doen van uitkeringen in natura in verband met het overlijden van de mens.
Schadeverzekeraar
Een schadeverzekeraar is degene die zijn bedrijf maakt van het sluiten van schadeverzekeringen voor eigen rekening en het afwikkelen van die verzekeringen. Onder schadeverzekering wordt verstaan een overeenkomst van verzekering, niet zijnde een levensverzekering of natura-uitvaartverzekering, met inbegrip van overeenkomsten van ongevallenverzekering.
Op grond van artikel 4:25 van de Wet financiële markten BES is het verboden om het leven- en schadeverzekeringsbedrijf in een rechtspersoon gecombineerd uit te oefenen.
Aanbieden van financiële diensten of producten
Het in of vanuit Caribisch Nederland aanbieden van financiële diensten of producten kan op de volgende drie manieren: via een zetel, via een bijkantoor of door middel van vrije dienstverrichting.
Via een zetel
Er is sprake van een zetel in Caribisch Nederland indien de verzekeraar haar hoofdvestiging op Bonaire, Sint Eustatius of Saba heeft. Dit blijkt veelal uit de statuten of reglementen van de onderneming.
Via een bijkantoor
Een verzekeraar kan uitsluitend door middel van een bijkantoor worden toegelaten in Caribisch Nederland, indien zij haar zetel heeft in Curaçao of Sint Maarten. De onderneming heeft dan vanuit Curaçao of Sint Maarten een duurzame aanwezigheid (bijkantoor) in Caribisch Nederland. Het bijkantoor heeft zelf geen rechtspersoonlijkheid.
Bijkantoren zonder zetel in Curaçao of Sint Maarten worden vooralsnog niet toegelaten tot Caribisch Nederland.
Vrije dienstverrichting
Een verzekeraar met zetel in Curaçao of Sint Maarten kan voorts zonder een duurzame aanwezigheid op Caribisch Nederland financiële diensten of producten aanbieden in of vanuit Caribisch Nederland.
Vergunningplicht of notificatieplicht
Afhankelijk van de wijze waarop het verzekeringsbedrijf in of vanuit Caribisch Nederland wordt uitgeoefend geldt er een vergunning- of notificatieplicht. Het is verboden om zonder vergunning van DNB of om zonder genotificeerd te zijn in of vanuit Caribisch Nederland het verzekeringsbedrijf uit te oefenen.
Men kan op de volgende manieren het verzekeringsbedrijf in Caribisch Nederland uitoefenen:
- een zetel in Caribisch Nederland;
- een zetel op Curaçao of Sint Maarten met bijkantoor in Caribisch Nederland;
- vanuit zetel op Curaçao of Sint Maarten diensten verrichten naar Caribisch Nederland.
|
Zetel |
Bijkantoor |
Dienstverrichting |
Verzekeraar |
Vergunning |
Vergunning |
Vergunningplicht of notificatieplicht voor natura-uitvaartverzekeraars
Met de inwerkingtreding van de Wfm BES per 1 juli 2012 is een vergunning- en notificatieplicht in werking getreden voor natura-uitvaartverzekeraars.
Deze vergunningplicht geldt voor natura-uitvaartverzekeraars met 200 of meer verzekerden die vanuit een zetel in Caribisch Nederland of vanuit een zetel op Curaçao of Sint Maarten via een bijkantoor in Caribisch Nederland het bedrijf van natura-uitvaartverzekeraar uitoefenen.
Voor natura-uitvaartverzekeraars met 200 of meer verzekerden die uitsluitend op basis van dienstverrichting vanuit een zetel op Curaçao of Sint Maarten actief zijn in Caribisch Nederland geldt op grond van artikel 2:23 van de Wfm BES een notificatieplicht. Deze natura-uitvaartverzekeraars hebben dus geen statutaire zetel of bijkantoor in Caribisch Nederland.
Voor de bepaling of er sprake is van 200 of meer verzekerden is relevant dat iedere natuurlijke persoon ten behoeve van wie een natura-uitvaartverzekering is gesloten, als één verzekerde telt; als er bijvoorbeeld vijf leden uit één gezin onder één polis vallen, tellen zij tezamen als vijf verzekerden.
Uitzondering: geen vergunning of notificatie nodig (initiative test)
Een verzekeraar die vanuit een zetel in Curaçao of Sint Maarten diensten naar Caribisch Nederland verricht kan zonder vergunning of notificatie deze activiteiten verrichten, voorzover de verzekeraar kan aantonen dat het initiatief tot de dienstverlening uitsluitend is uitgegaan van de cliënt die zijn gewone verblijfplaats in Caribisch Nederland heeft. Daarnaast moet er ook verder slechts sprake zijn van incidentele activiteiten in Caribisch Nederland.
Vergunningvereisten voor zetel
Een verzekeraar moet op grond van de Wfm BES aan bepaalde eisen voldoen om haar verzekeringsbedrijf op Caribisch Nederland aan te mogen bieden. DNB beoordeelt bij de behandeling van de vergunningaanvraag of aan deze eisen wordt voldaan.
De vergunningvereisten voor de uitoefening van het bedrijf van een verzekeraar zijn neergelegd in artikel 2:11 Wfm BES. Zij worden nader uitgewerkt in het Besluit financiële markten BES (Bfm BES).
Als belangrijkste vergunningvereisten noemen wij onder meer:
- Zetelvereiste: de verzekeraar moet haar zetel in Caribisch Nederland, Curaçao of Sint Maarten hebben (artikel 3:1 Wfm BES);
- Betrouwbaarheid en geschiktheid (artikel 3:4 en 3:5 Wfm BES);
- Vierogenprincipe en plaats van werkzaamheden (artikel 3:5 Bfm BES);
- Integere en beheerste bedrijfsuitoefening (artikel 3:8 en 3:9 Wfm BES);
- Programma van werkzaamheden (artikel 2:5 of 2:6 Bfm BES);
- Financiële waarborgen (artikel 3:16 tot en met 3:19 Wfm BES);
- Doorzichtige zeggenschapsstructuur (artikel 3:10 Wfm BES).
Daarnaast dient de vergunningaanvraag een businessplan te omvatten waarin onder meer gedetailleerd de voorgenomen werkzaamheden, de type cliënten, het verdienmodel en de strategie voor de komende drie jaren wordt beschreven.
DNB neemt uitsluitend vergunningaanvragen in behandeling die compleet zijn. Hiervan is in ieder geval sprake als de aanvraag ziet op alle vergunningvereisten. Het is DNB overigens toegestaan om ter aanvulling op de vergunningaanvraag aanvullende gegevens en/of informatie op te vragen
Verklaring van geen bezwaar
Van belang is te weten dat voor het houden, verwerven of vergroten van een gekwalificeerde deelneming in een verzekeraar met een zetel in Caribisch Nederland een verklaring van geen bezwaar is vereist (artikel 3:28 Wfm Bes).
Er is sprake van een gekwalificeerde deelneming als de rechtstreekse of middellijke deelneming in de verzekeraar de omvang heeft van ten minste tien procent van het geplaatste aandelenkapitaal van een verzekeraar. Indien men voor meer dan tien procent stemrechten kan uitoefenen dan wel een daarmee vergelijkbare rechtstreekse of middellijke zeggenschap in de verzekeraar heeft, is er eveneens sprake van een gekwalificeerde deelneming (artikel 3:27 Wfm BES).
Een verklaring van geen bezwaar wordt bij DNB aangevraagd door middel van het toesturen van een volledig ingevuld en ondertekend Aanvraagformulier verklaring van geen bezwaar. Dit formulier treft u via onderstaande link aan.
DNB zal een aanvraag voor een verklaring van geen bezwaar die betrekking heeft op het houden, verwerven of vergroten van een gekwalificeerde deelneming in een verzekeraar beoordelen aan de hand van de volgende criteria:
- de betrouwbaarheid van de personen die op grond van de (voorgenomen) deelneming het beleid van de verzekeraar zullen bepalen of mede bepalen dan wel zullen kunnen bepalen of medebepalen;
- de geschiktheid van de personen die op grond van de (voorgenomen) deelneming het dagelijks beleid van de verzekeraar zullen bepalen;
- de financiële soliditeit van de aanvrager van de verklaring van geen bezwaar, rekening houdend met de bedrijfsactiviteiten van de verzekeraar;
- de vraag of de verzekeraar als gevolg van de deelneming kan blijven voldoen aan de op grond van de Wfm BES gestelde prudentiële eisen; en
- het risico dat de deelneming verband houdt met het wiswassen van geld of het financieren van terrorisme in de zin van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme BES dan wel dat dit risico door de voorgenomen verwerving of vergroting van de deelneming zou kunnen worden vergroot.
DNB beslist in beginsel binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag. Deze termijn kan echter in bepaalde gevallen door DNB worden opgeschort (artikel 2:9 Wfm BES). Aan een te verlenen verklaring van geen bezwaar kan DNB met het oog op de belangen die de wet beoogt te beschermen voorschriften verbinden en beperkingen stellen. Aan de behandeling van een aanvraag voor een verklaring van geen bezwaar zijn kosten verbonden. U treft hierover meer aan via onderstaande link.
Vergunningvereisten voor bijkantoor
Het is een verzekeraar slechts toegestaan door middel van een bijkantoor in Caribisch Nederland het verzekeringsbedrijf uit te oefenen, indien zij voldoet aan de volgende eisen (artikel 2:17 Bfm BES):
- de door het bijkantoor ontvangen premies over het laatst afgesloten boekjaar mogen niet meer dan USD 5 miljoen bedragen; en
- de verzekeraar zich vanuit het bijkantoor uitsluitend of hoofdzakelijk richt op ingezetenen van Caribisch Nederland, Curaçao of Sint Maarten.
Indien een verzekeraar voldoet aan deze voorwaarden, zal tevens moeten worden voldaan aan de vergunningvereisten zoals beschreven in de paragraaf ‘vergunningeisen voor zetel’. Deze eisen zien op de werkzaamheden die de verzekeraar in of vanuit Caribisch Nederland verricht.
Met betrekking tot het bijkantoor gelden nog de volgende aanvullende vereisten:
- Zetelvereiste: de verzekeraar moet haar zetel in Curaçao of Sint Maarten hebben en door middel van een bijkantoor in Caribisch Nederland werkzaam zijn (artikel 3:1 Wfm BES);
- Een verklaring van de toezichthoudende instantie van de staat van zetel waaruit blijkt dat de verzekeraar in haar staat van zetel bevoegd is tot de uitoefening van de vergunningplichtige activiteiten, bedoeld in artikel 3:2 Wfm BES (artikel 2:2, onderdeel h, Bfm BES);
- Naam, adres en telefoonnummer- en faxnummer van eventuele bijkantoren in Caribisch Nederland.
Vergunningprocedure voor zetel en bijkantoor
De vergunningaanvraag moet door middel van het Aanvraagformulier verzekeraar worden ingediend. Het aanvraagformulier en de checklist treft u onder ‘formulieren’ aan.
U kunt het aanvraagformulier inclusief alle gevraagde bescheiden mailen of per post opsturen naar het volgende adres:
De Nederlandsche Bank NV
T.a.v. Toezicht expertisecentrum markttoegang
Postbus 98
1000 AB Amsterdam
Nederland
Termijn
DNB beoordeelt binnen dertien weken na ontvangst een complete vergunningaanvraag. DNB kan besluiten een vergunningaanvraag niet in behandeling te nemen indien onder andere de aanvrager niet alle voor de aanvraag benodigde gegevens en bescheiden heeft toegezonden.
Leges
Per 1 juli 2012 bedragen de leges voor het in behandeling nemen van een vergunningaanvraag van een levens- en schadeverzekeraar met zetel in Caribisch Nederland USD 8.000. De leges voor de behandeling van een vergunningaanvraag van een levens- en schadeverzekeraar met een bijkantoor in Caribisch Nederland bedragen: USD 4.000.
Per 1 juli 2012 bedragen de leges voor de behandeling van vergunningaanvragen van een natura-uitvaartverzekeraar USD 2000. De leges voor de behandeling van een vergunningaanvraag van een natura-uitvaartverzekeraar met een bijkantoor in Caribisch Nederland bedragen USD 1.000.
De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verklaring van geen bezwaar voor een gekwalificeerde deelneming bedragen USD 2.000.
Vanaf 1 januari 2013 moeten vergunninghoudende verzekeraars ook een bijdrage betalen voor het doorlopend toezicht. De hoogte van deze leges zijn te vinden in bijlage 2 van de Regeling financiële markten BES 2012.
Formulieren
- Aanvraagformulier vergunning verzekeraar met zetel in Caribisch Nederland;
- Aanvraagformulier vergunning verzekeraar bijkantoor;
- Kennisgevingsformulier voor het verrichten van diensten;
- Vragenlijst benoeming CN
Op grond van artikel 2:23 Wfm BES is het verzekeraars met zetel in Curaçao of Sint Maarten toegestaan op basis van dienstverrichting het verzekeringsbedrijf in of vanuit Caribisch Nederland uit te oefenen. De verzekeraar mag uitsluitend in Caribisch Nederland werkzaamheden verrichten in de branches waartoe hij in Curaçao of Sint Maarten is bevoegd.
Het is een verzekeraar uitsluitend toegestaan op basis van dienstverrichting in Caribisch Nederland actief te zijn nadat DNB hierover vooraf in kennis is gesteld. Daartoe moet de notificatieprocedure worden doorlopen. Aan deze notificatieprocedure zijn eisen verbonden. Deze zijn neergelegd in artikel 2:23 Wfm BES.
Als belangrijkste notificatie-eisen noemen wij onder meer:
- Zetelvereiste: de verzekeraar moet haar zetel in Caribisch Nederland hebben, Curaçao of Sint Maarten hebben (artikel 3:1 Wfm BES);
- De verzekeraar moet naar het recht van de staat van zetel rechtspersoon zijn;
- De verzekeraar moet in de staat van zetel bevoegd zijn tot uitoefening van het desbetreffende verzekeringsbedrijf en dit bedrijf daadwerkelijk vanuit een vestiging in die staat uit te oefenen;
- De verzekeraar moet voldoen aan de solvabiliteitseisen, zoals gesteld in artikel 3:17 Wfm BES
Notificatieprocedure
De aanvraag voor notificatieprocedure moet door middel van een daartoe strekkend aanvraagformulier worden ingediend. Het aanvraagformulier en de checklist treft u via onderstaande link aan.
U kunt het aanvraagformulier inclusief alle gevraagde bescheiden mailen of per post opsturen naar het volgende adres:
De Nederlandsche Bank NV
T.a.v. Toezicht expertisecentrum markttoegang
Postbus 98
1000 AB Amsterdam
Nederland
Termijn
DNB bevestigt de ontvangst van de notificatie. Na deze ontvangstbevestiging kan de verzekeraar zijn activiteiten in Caribisch Nederland uitoefenen.
DNB neemt uitsluitend kennisgevingen in behandeling die compleet zijn. Hiervan is in ieder geval sprake als de kennisgeving ziet op alle in eisen. Het is DNB overigens toegestaan om ter aanvulling op de kennisgeving aanvullende gegevens en/of informatie op te vragen.
Leges
Per 1 juli 2012 bedragen de leges voor het in behandeling nemen van een kennisgeving USD 1000. Voor het in behandeling nemen van een wijziging van een kennisgeving bedragen de leges USD 500.
Vanaf 1 januari 2013 moeten verzekeraars ook een bijdrage betalen voor het doorlopend toezicht. De hoogte van deze leges zijn te vinden in bijlage 2 van de Regeling financiële markten BES 2012.
Formulieren
Vragen
Uw vragen voorzien van een duidelijke eigen analyse kunt u mailen.
- Downloads
-
- Regeling AFM en DNB nadere voorschriften Wfm BES en Wwft BES 2012
- Beleidsregel AFM en DNB toepassing en uitvoering Wfm BES en Wwft BES 2012
- Besluit aanwijzing toezichthouders DNB voor Caribisch Nederland
- Wet financiële markten BES 2011
- Wet financiële markten BES 2011, Memorie van toelichting
- Besluit financiële markten BES 2012
- Regeling financiële markten BES 2012
- Wfm BES - MINREG Rfm BES 2012
- Wwft BES - MINREG Rwft BES